KL Warschau – zdjęcia lotnicze / Zygmunt Walkowski

W grudniu 2012 uczestniczyliśmy w dyskusji na forum Stroroom WERTTREW’a nt. KL Warschau.

Dysponując zdjęciami z 1944 roku staraliśmy się znaleźć lokalizację komory gazowej KL Warschau.

Wątek jest dostępny pod adresem:
http://www.werttrew.fora.pl/zaslyszane-opowiesci-i-legendy,9/kl-warschau,129-195.html

Kilka fragmentów niemieckich zdjęć lotniczych (plus komentarz), z których korzystał również p. Zygmunt Walkowski.

****
Pierwszy fragment niemieckiego zdjęcia lotniczego przedstawiający okolice Dworca Zachodniego wykonanego kamerą Rb 30 z ogniskową 20cm, przybliżona skala zdjęcia to ok. 1:20000.

Zdjęcie pochodzi z serii fotogramów wykonanych 27 lipca 1944 dla m. in. Radomia i Warszawy.

Kilka moich uwag dot. komór gazowych w tunelu ul. Bema w Warszawie Zachodniej.

Wjazd do tunelu od strony Woli odbywał się od ulicy Armatniej. Długość tunelu ok. 72 metry (dokładność +/- 1m). Szerokość tunelu to około 8 metrów (tutaj więcej informacji napiszę w następnym poście).

Moje pytania czy „banie” – tak jak to można znaleźć w wielu opisach dot. KL Warschau – znajdowały się na międzytorzu ? Na zdjęciach takich obiektów nie widać…

Kolejne niemieckie zdjęcie lotnicze – znane już ze strony Johna Calvina – z 1944 roku. Dokładna data wykonania zdjęć nie jest znana.

Prezentowane zdjęcie zostało jednak zeskanowane, a nie sfotografowane jak na stronie Johna.

Porównanie zdjęć z 1944 i 1945.

Tylko 1944:

Na koniec fragment w 3D – niestety efekt nie jest najlepszy – analizowany fragment znajdował się na skraju jednego z dwóch zdjęć wykorzystanych, co wpłynęło na gorszą jakość.

I jeszcze jedno zdjęcie się znalazło: 15.11.1944 – również skraj zdjęcia (braki ostrości):

Interpretacja (z 2012 roku) zdjęć zaprezentowanych powyżej pozwala podpisać się pod najnowszymi wnioskami p. Walkowskiego:

Na obszarze przylegającym do Dworca Zachodniego (w pobliżu ronda Zesłańców Syberyjskich, a jeszcze dokładniej przy ulicy Bema) nie było żadnej niemieckiej infrastruktury obozowej. Tunel był przejezdny przez cały okres II wojny światowej.